E-2 Johanna

A hajó építtetője Grofcsik János (sz.: 1890. július 20. Pápa; † 1977. január 6. Budapest), a Kékszalag versenyek egyik fő szervezője, valamint az 1933-ban részben az ő kezdeményezésével alapított Hungária Yacht Club klubkapitánya.

Tervezte: Hankóczy (Benacsek) JenőTervezés éve: 1941

Építtető: Grofcsik János

Tulajdonos: Salacz Ákos

A hajó honlapja: http://www.klasszikusokborturaja.hu/E2Johanna/

A hajó tervezésére 1941-ben adott megbízást Benacsek Jenőnek, aki akkor Európa szerte elismert hajótervező és 1938-tól az Európai Vitorlás Szövetség technikai bizottságának tagja volt. Abban az időben már több általa tervezett hajó szelte a Balaton habjait. A tervezés az Európai Vitorlásszövetség által 1938 december 24-én a Yacht folyóiratban közzétett új 30 m2-es versenyhajó (Rennkielyacht majd Europadreißiger) osztályelőírásának alapján történt. A tervek 1941 november 11-i dátummal, 505 rajzszámmal készültek el.

A hajó vízvonal alatt tölgy, felette mahagóni palánkozással készült. A fedélzet vásznazott vörösfenyő deszkázat volt. 1942-ben került vízre Veterán néven.

Első 26 évéről kevés információ áll rendelkezésre: állomáshelye Balatonalmádi volt és 1950-ben bajnokságot nyert, majd ugyanebben az évben egy árboctörést követően új fa árbocot kapott.

1967. szeptember 21-e az első nagy fordulópont a hajó életében. Ekkor dr. Bánhidi Zoltán vásárolta meg "az SX 86 rendszámú Veterán nevű 30 m2-es Európa típusú sportvitorlást" és Siófokra vitte, ahol a hajó a következő 40 évet töltötte a Vízügyi Sport Klub kötelékében. Ekkor kapta a hajó a Johanna nevet.

Az évek során többször kisebb-nagyobb átépítéseket végeztek: a kajütöt 40 cm-rel meghosszabbították és egyidejűleg a kormányosi padot is hátrébb helyezték. Az 1984-ben alkotott osztályelőírás nagyobb merülést engedélyezett, mint az eredeti német, ezt kihasználva a tőkesúlyt 16 cm-rel mélyebbre helyezve növelték a hajó stabilitását. Egyidejűleg a tőkesúly csavarjait rozsdamentesre cserélték. A vízvonal alatti palánkok vas csavarjait réz illetve rozsdamentes csavarokra cserélték. Sajnos a cserék ellenére még 2009 - 2010-ben sok vas csavar „áldásos” hatását kellett orvosolni.

A fedélzet vásznazását később üvegszövettel erősített poliésztergyanta bevonattal látták el. Közben persze többször kellett a palánkozás, a bordázat illetve a koszorúgerenda elemeit cserélni.

2008-ban a Johanna jelenlegi tulajdonosához, Salacz Ákoshoz került, aki elkezdte felújítani, felújíttatni.

A 2009-es Bajnokságon kidőlt árbocát a Kabala 30-as cirkáló régi árbocával pótolva előbb a vízvonal feletti rész szépült meg (2010-ben az Európa osztály nagy része László napon a Johannát csiszolta, hogy a Bajnokságra elkészülhessen), majd a hajó vízvonal alatti része is jelentős nagygenerálon esett (esik jelenleg is) át.

A hajó jelenlegi kormányosa és legénysége:

Salacz Ákos (kapitány)

Salacz Dorottya

Salaczné Fodor Edina

Salacz Ádám

Salacz Orsolya

dr. Oláh Farkas