E-7 Lidérc

„A 7-es számú Európa 30-ast 1942-ben építette a Balatoni Hajó Gyár. Sok nehézségen keresztül, anyaghiány miatt. A fát egy jó barátomon keresztül kaptuk, akinek fatelepe nagy volt. A hajó teste fenyőből készült. A kajüt és a belső berendezések mahagóniból. 1942 májusában lett vízre téve. Akkoriban hatósági számra nem volt szükség. A vitorlákat öreg Tolnay bácsi szabta. Nagy vitorla, kis fok, genoa és selyem spinakker jött a hajóval. Persze annak idején a vitorlák pamutból készültek. Hogy mi volt az ár azt nehéz kitalálni, mert az akkori időben a nagy anyaghiány miatt különféle helyekről szedtük össze az anyagokat és szállítottuk a Hajógyárnak. A fizetés eszköz részben készpénz, részben motorkerékpár volt. (motorkerékpár gyárunk volt) A hajót Füreden tettük vízre, onnét Kenesére vittük az akkori Fővárosi üdülő kikötőjébe, mivel BSE klub tagok voltunk. Ugyanakkor épült a Kenese nevű 50-es is amit a mellékelt képen láthatsz. BSE nagy ünnepséget rendezett és a veszprémi püspök megáldotta mindkét hajót. Lidérc nevet adtuk a hajónak. Háborút a hajó hiba nélkül vészelte át, a vitorlák is megmaradtak, csak a selyem spinakker tűnt el."

(Méray-Horváth Endre levele Dulin Jenőhöz, 2002 Kanada)

Méray-Horváth 1951-ben a kitelepítések miatt kényszerült eladni, a Postás egyesület vette meg, ahol átnevezték Sirályra. Később az ÁFI-hoz került, ahol Hayde Tibor, majd később Barát Stefánia versenyzett vele. 

1975-ben mahagóniból teljesen újra lett építve a füredi hajógyárban, az eredeti tervek alapján, de 2005-re ismét leromlott az állapota. Jelenleg arra vár, hogy megújulva – még szebben, mint születésekor – visszatérhessen a Balaton habjaiba.

(fotó: Méray-Horváth Endre)

Tervezte: Benacsek Jenő
Vízretétel éve: 1942 vagy 1943
Építtető: Méray-Horváth Endre