E-6 Virtus

A Virtus élete során több kisebb-nagyobb javításon ment keresztül. 1978-ban Himmer Gyula hajóács keze nyomán a hajótest jelentősen megújult, az új gerinc, bordák, palánkok mindmáig kitűnő egészségnek örvendenek. 1986-ban műanyag bevonat került a hajótestre, ami a gondos kezelés mellett a jól konzervált állapotot azóta is biztosítja.

2002-ben a gazda hatvanadik születésnapjára kapott nagy családi ajándékként a hajó 2003-ban a maga hatvanadik születésnapján teljesen felújítva került vízre.

A felújítás magas színvonala Garab Károly barátom kezét és lelkét dicséri, azóta is napról napra csodálom és élvezem az eredményt. Faárboc, teakfa-deck, mahagóni kokpit és bútorzat, márkás veretek, műszerek biztosítják a hajó és a benne ülők hangulatát.

A hajó jelentősebb bajnoksági versenyeredményei a régebbi időkre nyúlnak vissza, 1947-ben Gregersen Hugónak egy harmadik, 1963-ban Somogyi Gábornak egy első, 1982-ben és 1983-ban jómagamnak egy-egy második helyet sikerült elérni. Az újabb időkben, a műanyag hajók dominanciája idején három klasszikus elsőséggel büszkélkedhetünk.

Túraversenyeken több szerencsével jártunk. Az értékesebbek közül: 1983-ban és 1984-ben Balaton Kupa második hely, 1983-ban Földvár-Keszthely versenyen egy abszolút második és egy abszolút első hely.

Kevés az olyan verseny, melynek valamelyikéről az évek során ne lenne érmes vagy kupás emlékünk. Külön kiemelem a Tabu Oldtimer Kupát, az itt sorozatban elnyert díjak különösen kedvesek a számomra.

Fontos megemlékeznem a teljesség igénye nélkül azokról a társakról, barátokról, akikkel hosszú évek során együtt versenyeztünk, néhányan bizony már az égi vizeken vitorláznak:

Poór Károly, aki egy ideig tulajdonostárs is volt, sajnos megrendült egészségi állapota miatt már nem tud hajóra szállni.

Nagy Attila, a badacsonyi borok mestere a tihanyi temetőben pihen.

Ilovszky Horváth József, „Ilos” porait a Balaton hullámai fogadták be.

Sok szép eredmény elérésében volt segítségemre Dobó Pál, Andorka Rudolf, dr.Futó István és Nyerges András.

Természetesen két fiam, régebben Miklós, az utóbbi évtizedben főként Márton hűséges hajóstársammá vált, időnként önálló kormányosként is. Állandó virtuális hajóstársam a feleségem türelme, ami természetesen nélkülözhetetlen volt a hosszú évek során. És ha már a családnál tartok, unokáim is boldogan ismerkednek a hajóval és a vitorlázással.

Az utóbbi években lelkes segítőm Grämer László, aki él-hal a hajózásért, ha teheti, vízen van. Cirkáló, túrahajó, kajak, katamarán, jolle, szörf, Neki mindegy.

A Virtus otthona a hét évtized során többször változott, Balatonfüred KMYC, Siófok MAHART, Almádi Építők, Tihanyrév ÁFI, Balatonföldvár-Galambsziget, majd 1984 óta újra Balatonalmádi, az Öreghegyi TVSK kikötő.

A hajó Gregersen Hugó építészmérnök és festőművész megrendelésére 1943-ban került vízre. A Balatonfüredi Hajógyárban épült Benacsek Jenő tervei szerint, tölgy gerincen vörösfenyő palánkozással, mahagóni tükörrel.

1947-ben Gregersen Hugó megvált a hajótól, új tulajdonosa lett, báró Bornemissza Tivadar, majd dr. Gaál Sándor, Somogyi Gábor (aki átkeresztelte Viking névre), később Szenczy Ottó és Mezei András, akik közösen birtokolták a hajót. Túl sok szerencsét senkinek sem hozott, hol a történelem, hol az időjárás viharos pillanatai kényszerítették mindegyiküket a hajó eladására. Néhányan már kezdték ráragasztani a „félelem hajója” titulust. Mint tudjuk, a hajónak időnként vannak önálló gondolatai, amit persze – lévén minden hajó nőnemű – kiismerni lehetetlen. Talán a „virtust” hiányolta a hölgy?

1979-ben a hajó végre hűséges gazdára lelt, akit ugyancsak próbára tett. Az 1979. augusztus 4.-i viharban – 147 km/óra volt a csúcspont - a szemesi túrzáson landolt, de be kell vallani, a hajó semmiről sem tehetett. Sőt, nagyon jól viselte el a megpróbáltatást. Engesztelésül visszakapta eredeti nevét, azóta hűséges társ, és a tulajdonos a szerencse fia.

Tervezte: Hankóczy (Benacsek) JenőTervezés éve: 1943

Építtető: Gregersen Hugó

Tulajdonos: Haffner István